BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

jalinan ukhwah:)

Friday 3 June 2011

saya ingin berpurdah!!


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ




”...wanita muslimah adalah wanita yang paling cantik di dunia.  Apabila mereka bercermin, mereka bukanlah bercermin untuk membuatkan lelaki-lelaki lain terpesona dengan mereka. Mereka juga bukan bercermin untuk membuat lelaki-lelaki lain tergoda akan diri mereka. Mereka bukanlah bercermin dengan harapan mereka akan kelihatan cantik dan akan dipuji tetapi mereka bercermin untuk memastikan diri mereka tertutup daripada pandangan jahat dunia.  Mereka bercermin untuk memastikan aurat mereka telah betul-betul terjaga dan mereka bercermin untuk mendapat keredhaan dari Allah swt.  Begitulah betapa cantiknya wanita muslimah kita..”

Kata-kata ini menarik minat saya tatkala menziarah blog-blog di alam maya ini~Allahu Rabbi,indahnya syariat mengariskan panduan untuk muslimat,sehingga muslimat itu diangkat darjatnya sehingga menjadi sebaik-baik perhiasan duniawi.

sabda Rasulullah s.a.w,
" sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah"

tertarik lagi dengan tarian pena empunya blog tersebut,menceritakan bagaimana beliau memulakan hidupnya sebagai perempuan berpurdah.bukan senang,ditambah lagi dengan kegusaran yang bertakhta dihati ~ bagaimana orang lain fikir nanti?bolehkah orang menerima perubahan ini?itulah lumrah hidup,bila nak berubah,syaitan pasti akan menghasut dengan kegusaran pandangan manusiawi terhadap perubahan itu.natijahnya terpulang pada kita,sama ada kalah dengan kegusaran itu,atau langkah perubahan diteruskan!pilihan terletak diiman kita~

coretan ini,saya nukilkan,jua sebagai muhasabah untuk diri saya. sudah berputik dihati ini,untuk berpurdah tapi merasakan belum bersedia dan perlu mencari kekuatan dahulu,~ insyaALLAH,doakan semoga saya diberi kekuatan untuk melakukannya,semoga ada penyokong yang sentiasa setia dikala jatuh dan bangunnya iman saya,insyaALLAH.




Kenapa kena berpurdah?sedangkan muka bukannya anggota aurat?ya,itulah persoalan yang selalu timbul di benak fikiran saya sebelum saya mencintai purdah itu.sekarang,saya sedar kenapa kena berpurdah. berpurdah ertinya menjaga pandangan,menghadirkan perasaan malu dalam diri untuk melihat yang tidak diizinkan dan menjaga akhlak tanpa disedari~itulah kehebatan berpurdah,apabila seseorang itu memakainya bukan kerna untuk kecantikan,tapi kerna ALLAH taala~disebabkan kehebatan purdah ini la,hati saya seolah-olah meronta meminta diri untuk berpurdah,tanpa disedari,saya benar-benar dilamun cinta dengan PURDAH!
doakan saya semoga diberi kekuatan untuk memakainya!^______^

dari,
musafirdunia



0 comments: